imtech-portofantwerp-lr-047-cover.jpg

Een pioniersproject voor de vergroening van Port of Antwerp-Bruges

Port of Antwerp-Bruges

Uitbreiding van het hoogspanningsnet voor de eerste elektrische sleepboot van Europa

De ambitie van Port of Antwerp-Bruges is duidelijk: tegen 2050 wil de haven klimaatneutraal zijn.
Een eerste belangrijke stap om dat ambitieuze doel te bereiken, is de vergroening van de eigen vloot, goed voor maar liefst 85% van de directe eigen uitstoot in de haven. In 2022 bestelde Port of Antwerp-Bruges daarom zes nieuwe sleepboten, waaronder de Volta 1, de eerste elektrische RSD-sleepboot in Europa.

Om die boot te kunnen opladen, was een stevige uitbreiding van het hoogspanningsnet nodig. Imtech nam het volledige project als Design & Build in handen: van engineering tot uitvoering en onderhoud kon PoAB op ons rekenen.

Uitdagingen: een hoogspanningscabine van 2,5MW en een gestuurde boring

Om de Volta 1 op te laden, moest een extra hoogspanningscabine van 2,5MW worden geplaatst. Een meticuleuze uitvoering en de juiste expertise waren hierbij essentieel. “Een laadstation van dat vermogen inpassen in een bestaand hoogspanningsnet op een operationele site is een fameuze uitdaging.” – Bram Vandermast, Projectleider bij Port of Antwerp-Bruges In een eerste fase voerde Imtech een gestuurde ondergrondse boring uit, waar buizen doorgetrokken werden om de hoogspanningskabels netjes in de bestaande lus van het netwerk te integreren. Een knap staaltje techniek dat dankzij een nauwgezette voorbereiding en de vakkennis van onze teams en onderaannemers veilig en vlot werd afgerond.

“In België is het niet zo vanzelfsprekend om kabels terug te vinden onder de grond. Bovendien blijven er altijd risico’s verbonden aan het werken met hoogspanning. Ik ben dan ook zeer trots dat ons team deze uitdagende opdracht met de nodige zorg behandeld en perfect uitgevoerd heeft.” – Gino Van Den Bossche, Assistent Projectmanager bij Imtech

Fase 2: plaatsing en aansluiting van de laadarm

Na het uitvoeren van de hoogspanningswerken, vroeg scheepsbouwer Damen Imtech ook om de plaatsing van de laadpaal en de bekabeling tussen container, laadarm, omvormer en hoogspanningscabine op zich te nemen. Voor deze fase werkte Imtech rechtstreeks samen met Damen. C-concrete zorgde voor de betonnen sokkel waar de laadpaal op geplaatst werd.

Oplossingsgericht denken als het spannend wordt

Een onverwachte tyfoon in Vietnam zorgde ervoor dat de – daar gefabriceerde - laadarm in een gesloten, in plaats van open, zeecontainer toekwam. De enige optie die nog beschikbaar was. Doordat die container enkel langs voren open kon, zorgde dit voor heel wat technisch puzzelwerk bij aankomst in Antwerpen. Het was een uitdaging om het omvangrijke en delicate toestel zonder schade uit de container te krijgen.

“Dat maakte het voor mij persoonlijk heel plezant. Not your ordinary day at the office. Het is leuk om als team samen naar een oplossing te zoeken.” – Gino Van Den Bossche, Assistent Projectmanager bij Imtech

Innovatief en duurzaam

De vloot was – voor het vergroeningsprogramma, met naast de zes nieuwe sleepboten ook één op waterstof en één op methanol - verantwoordelijk voor 85% van de CO₂-uitstoot van Port of Antwerp-Bruges. Met de komst van de Volta 1 wordt dus een belangrijke stap gezet richting een duurzamere, klimaatneutrale haven tegen 2050.

“Het is de eerste elektrische RSD-sleepboot in Europa en de tweede die effectief via een laadpaal oplaadt. Wereldwijd bestaan er nog maar drie elektrische RSD-sleepboten.” – Bram Vandermast, Projectleider bij Port of Antwerp-Bruges

Imtech levert met dit project niet alleen een bijdrage aan de vergroening van de havenvloot, maar ook aan het smart grid van de toekomst. Binnenkort wordt het energiemanagementsysteem op de site verder uitgerold om de laadpalen en zonnepanelen nog slimmer aan te sturen.

Een succesvolle samenwerking

We bedanken graag alle collega’s en partners die mee hun schouders onder dit project hebben gezet:

  • Het team van Imtech Maintenance, dat dankzij haar kennis van de site en beschikbare tools cruciale ondersteuning bood en dagelijks instaat voor het onderhoud op de site.
  • C-concrete (Cordeel Group), voor de levering van de betonnen sokkel
  • Damen, voor de vlotte samenwerking
  • Projectpartners Peter Melis, Stephan Rul en Sander Sijssens van Port of Antwerp-Bruges, en Bjorn Meijntjens en Sam Vervloet van Imtech, onmisbare schakels voor een efficiënt projectverloop

“Van A tot Z is dit project vlot verlopen. Van de eerste gesprekken tot de uitvoering en nazorg. Het is een project uit de boekjes.” – Bram Vandermast, Projectleider bij Port of Antwerp-Bruges

Projectkenmerken

Projectnaam
Port of Antwerp-Bruges
Locatie
Antwerpen
Categorie
Scheepswerven
Period
2022- ...